Milan
Kundera és conegut, sobretot, per novel.les (potser la més famosa, la insostenible lleugeresa del ser,
novel.la que parla de la comunicació –o més aviat, la incomunicació- en les relacions
de parella, amb el rerefons de la invasió rusa de l’antiga Txecoslovàquia, al
1968, i també amb un emparrat filosòfic existencialista que no té pèrdua
(sobretot en l’arranc de la història i la disertació que fa Kundera de l’etern
retorn nietzscheà) Sigui com sigui, es tracta d’una novel.la molt impactant,
meravellosament escrita, i amb un estil peculiar en el qual
ficció-història-filosofia està perfectament dosificat i mesclat com tan sols
els grans mestres poden fer-ho.
Però
aquest autor txec és també un gran assagista: el teló és un exemple impecable del que significa parlar d’un tema
(en aquest cas, de la literatura, de la seva història i del seu futur) amb una
intel.ligència i una habilitat per establir similituds, que realment et fa
reflexionar al temps que el llegeixes i que, i sobretot per als amants de la
literatura, és com assistir a un gran espectacle de focs d’artifici on la
paraula a través de les seves manifestacions en el temps i al llarg de tota la
història de la literatura, té el seu lloc de privilegi.
Com
no podia ser d’una altra manera, Cervantes, Flaubert, Kafka, tots els grans
genis d’aquest art, apareixen entre ells connectats pel fil de la història i en
el significat que tots van aportar en el seu moment a la literatura i, en efecte,
Cervantes ocupa llavors un lloc destacat. Encara que potser l’autor fa un
especial esment a la literatura centroeuropea (que és d’on ell prové) no deixa
per això de ser un assaig molt estimulant i amb una conclusió potser una mica
pessimista. Però sigui com sigui, llegir el
teló és un autèntic plaer i un homenatge a tots els grans precursos que amb
els seus estils i intuïcions van anar fent, cadascú a la seva manera, la
història de la literatura tal i com avui dia la coneixem.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada