Allunyant-me
una mica de la Prehistòria amb la voluntat de tornar-hi dintre de poc per
seguir acompanyant l’Ayla, la nena cromanyona, per l’albor de la humanitat,
m’endinso mentrestant en una aventura metafísica peculiar: Zen en l’art del
tir amb arc.
El
que em succeeix és que com sigui que estic llegint aquest llibre a la nit,
m’acostumo a quedar fregit de seguida... I no perquè sigui un llibre
especialment críptic i dens (malgrat la matèria que tracta, és relativament
fàcil) sinó més aviat perquè es tracta d’una aventura molt estàtica, molt
mental, molt reflexiva.
Explicant
les vivències que té amb el seu mestre de tir amb arc, l’autor ens intenta
endinsar en la filosofia Zen. El tir amb arc, llavors, és descrit com un
exercici espiritual que ens pot connectar o sintonitzar amb aquell estat de
consciència que, per definició, és indefinible: el satori, en efecte,
que és el moment en que arquer i blanc es fusionen en una experiència que va
més enllà dels paràmetres mentals, és la culminació llavors d’aquesta recerca
espiritual. El llenguatge que empra l’autor és sempre aproximatiu: la paraula
pot fer al·lusió a
l’experiència, però no és l’experiència.
Algunes
claus del Zen que es poden “destil·lar” del llibre:
-El
zen és, per sobre de tot, un camí.
-Aquest
camí es fa sobre paràmetres tangibles (físics i mentals), no és cap cosa
metafísica i d’un altre món i no pressuposa cap dogma de fe. En el llibre, en
efecte, el primer pas que el mestre ensenya a l’alumne per dominar la tècnica
és ni més ni menys que la respiració (i ensenyar-li la respiració li costarà
dos anys!) Però, vet aquí que els paràmetres físics es tenen en compte com una
via poderosa per accedir a les profunditats de la ment.
-L’aspiració
màxima del zen és la senzillesa, la integritat i l’equilibri.
-L’experiència
zen és una experiència de consciència que defuig la catalogació i la fixació a
estructures mentals i cognitives; no és, per tant, una experiència mental.
..................
Un
dia, Siddharta Gautama, el que més endavant arribaria a esdevenir el Buda,
l’il.luminat, estava observant un barquer a la vora del riu. Llavors, de sobte,
va comprendre, en una intuïció que el va sacsejar com un llamp: si aquest home
tingués la corda per arrossegar la barcassa un xic més tensa o un xic més
flonja, no podria fer-ho; en canvi, el punt just de tensió és el que fa que la
barca llisqui pel riu.
O,
el que és el mateix, traslladat a l’art del tir amb arc, l’arc s’ha de tensar
en el punt just, en el punt on respiració i consciència s’unifiquen per “crear”
una altra realitat que inclou el blanc al que s’apunta i que permet entrar en
un estat de consciència diferent, en la que objecte i objectiu ve a ser la
mateixa cosa. No sé si m'explico...
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada