Des de la quotidianitat. Ho pot fer qualsevol. Es surt al carrer i amb
la càmera de video que ve incorporada al mòbil es comença a enregistrar tot
allò que l’objectiu vagi enfocant: carrers, cases, arbres, voreres, gent,
animals, etc. Desprès, a l’arribar a casa es visualitza el resultat de la
gravació a través de l’ordinador, intentant d’establir el paral·lelisme
entre tot allò que en aquests moments les imatges ens vagin suggerint, i el
passeig que ha tingut lloc tot just fa uns instants. Sense cap tipus de dubte,
el que està clar és que les imatges ens aniran suggerint coses que potser si no
haguessim fet el procediment minuciós i rigorós d’enregistrar-les, no haguessim
parat llavors l’atenció, no ens haguessim aturat a fer una retrospectiva, per
exemple, de quin era l’estat mental i emocional que disposavem mentre anavem
gravant. Fenomenologia de l’exterior aplicada a l’interior. O, també,
experimentació empírica de la realitat de fora cap a dintre tot just en el punt
tangencial en el qual la mirada queda per sempre tallada a tisores a través de
la paraula. Geometria del record en estat pur.
Robert
Walser, escriptor suís en llengua alemanya, fa tot just aquest curiós
experiment. Surt durant un matí a passejar pel seu hàbitat rural encerclat de
boscos, i s’enxufa a dins del cervell un micròfon que li serveix per
enregistrar l’experiència. Assistim, llavors, a certs monòlegs i elucubracions
elaborats amb un esteticisme notable, realment molt poètic, al fil del que a
cada moment li va suggerint el passeig i el contacte amb la natura. Però també
assistim a una potent radiografia social que la gravació implacable de Walser
li permet de fer sobre la falta de sinceritat i sobre la hipocresia dels
habitants. No deixa, per això mateix, de ser molt curiosa, per exemple, la
conversa que té amb l’empleat del banc a fi i a efecte de que li rebaixin els
impostos que paga, i el tipus d’oratòria que el passejador utilitza, molt
allunyada de convencionalismes i de tòpics del que s’ha de dir i del que no
s’ha de dir en un context social com aquest, i sí en canvi amb tota una
oratòria que neix de la sinceritat i els veritables motius interiors… Es podria
pensar que l’autor se’n va una mica de l’olla, però crec que la intenció és
claríssima: és un diàleg inversemblant que vol posar de manifest la falta de
sinceritat, de produnditat i de noblesa en les relacions humanes. I com aquest,
hi ha uns quants diàlegs a la narració d’aquesta naturalesa.
Però,
per damunt de tot, no ens equivoquem: és una narració costumbrista i de
reflexos socials, on de forma implacable es carreguen les tintes subtilment
contra l’estretor de mires d’una societat de consum inflada i centrifugada
entorn de valors postissos. I la genialitat aquí roman en el fet de que aquesta
exquisida peça literària fou escrita l’any 1917, és a dir, en plena Primera
Guerra Mundial, fa quasi bé un segle.
Touché...
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada