Abans d’entrar en la valoració
d’aquesta gran novel·la d’Albert Camus, sento la necessitat de fer una
afirmació potser un tant impopular, atès que el més fàcil esdevindria emetre un
altre tipus de condemna (paral·lela, si es vol, a la condemna que el protagonista
ja rep a la seva història peculiar) en el sentit de jutjar com una monstruosa
malaltia l’apatia i la falta de sensibilitat de Mersault davant uns
esdeveniments forts, molt forts. Doncs bé, jo l’entenc, entenc si més no l’urpa
implacable dels convencionalismes socials en la mesura de que s’ha de
reaccionar i s’ha de sentir d’una manera determinada perquè així és com s’espera que
es reaccioni i es senti (davant la mort, per exemple, un dels esdeveniments més
colpidors i traumàtics) i entenc per això mateix que algú, senzillament, sigui
fidel a la seva sensibilitat: si no es tenen ganes de plorar, per què s’ha de
plorar; si un fet com la mort (d’altra banda, es miri com es miri, un fet absolutament
natural) no t’impacta ni t’afecta més enllà d’una lleugera incomoditat, per què
tens que escenificar un via crucis fictici davant els ulls dels altres;
si no creus en cap Deu o en cap idea de Deu, per què impostar-la (aquesta idea)
en un context moral i/o personal. Però que entengui a Mersault no vol dir que
comparteixi la seva filosofia intrínseca, el seu nihilisme que nega tot tipus
de valors.
Ens trovem a l’Argèlia d’abans
de la seva independència, quan era una colònia francesa. Mersault és el
protagonista d’aquesta història, al que se’ns presenta com algú incapaç de
reaccionar emocionalment davant res, ni davant la seva amant ni tampoc davant
la mort de la seva mare. Assisteix al funeral sense cap tipus de sentiment de
dol, i més endavant, degut a una concatenació de fets aleatoris, arriba a
matar un àrab. Llavors és detingut, i el tribunal, tenint molt en compte
aquest “dèficit” de la seva personalitat, en el sentit de que és incapaç de
mostrar cap tipus de condolència, penediment ni cap sentiment, el condemna a
mort.
|
La novel·la planteja coses força
interessants. No hi ha cap dubte de que la consciència moral està fortament
arrelada en l’espècie humana, en el sentit de que tots ens movem amb barems del
que està permès o no, i això val també en el terreny dels sentiments. Mersault,
en efecte, és condemnat per un tribunal que té en compte, sobretot, variables morals i
conductuals, és a dir, tot allò que la “norma” dicta en qüestions de
comportaments, expressió de sentiments, etc. És, doncs, més que evident, que el
subjecte està a fora de la norma, i per això mateix el tribunal ho té ben
fàcil. Ara bé, trobo que Mersault és, en tot moment, fidel a sí mateix: si no
sent res, si la seva capacitat d’experimentar emocions està per les raons que
siguin esquinçada, per què fingir estats d’ànim que no sent? Per què estigmatitzar-lo
llavors en funció a una infidelitat externa (la norma) quan ell és absolutament
fidel al seu interior (la consciència)
No se sap exactament (la novel·la
no ho explicita) quins esdeveniments vitals porten a Mersault cap a aquesta
especial tessitura (o manca de tessitura) emocional, però degut a com ell
experimenta tot allò que li passa (li dona igual, en definitiva, si el tribunal
considera que és culpable o no, si la seva amant Maria l’estima o no, si la
gent malpensa perquè no vol veure per últim cop el cadàver de la seva mare)
degut, dic, a aquestes reaccions, puc intuir una profunda relativització. Es a
dir, acostumem a pensar en funció de la solidesa dels nostres pensaments,
sentiments, estats d’ànim, quan tot això és en realitat canviant, fugisser,
aleatori. Acostumem també a pensar que les normes de conducta i de moral són
quelcom sòlid, definitiu, quan en realitat només són l’expressió peculiar d’una
cultura determinada. Sota aquesta òptica, els valors, les idees, apareixen amb
tota la seva aurèola de relativitat. Llavors, si tot és relatiu, si no hi ha
cap eix al que agafar-se fermament, per què hi ha que donar-li una importància
capdal als propis pensaments, sentiments, estats d’ànim, etc.? Mersault ha
arribat, possiblement per la via intuïtiva, a aquesta concepció de la realitat,
que al cap i a la fi té la potestat desastrosa de portar-lo a un nihilisme
paralitzant.
Camus ens va llegar un autèntic
clàssic, una obra breu però intensa en el seu contingut, i que dona molt què
pensar. El diàleg final entre el capellà i l’estranger és realment memorable, i
tota una declaració de principis d’aquest últim: si tots hem de morir, tard o
d’hora, si totes les projeccions humanes (incloses tots els deus) no són sinó,
al cap i a la fi desitjos, anhels que surten d’unes necessitats purament
antropocèntriques, per què tinc que apel·lar llavors en els moments finals de
la meva vida a la idea d’un Deu que em garanteixi una immortalitat amb la que
no hi crec? (Si senyor, coherència absoluta...)
I m’imagino el fatídic instant en
què el cap de Mersault sigui guillotinat cap al no-res en el que sí que creia,
possiblement jo no experimentaré cap tipus de sentiment, a l’igual que ell no
va experimentar per la seva banda cap tipus de sentiment mirant el taüt de la
seva mare. Ara bé, potser se’m quedi gravada la sensació de que
l’estranger, al cap i a la fi, era un paio molt autèntic.
Valoració personal: IMPRESCINDIBLE
– OBRA MESTRA
|
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada