Tinc
una cosa en comú amb Joseph Conrad: tots dos varem néixer un 3 de desembre.
Coincidències a part, “el cor de les tenebres”, que ja he llegit tres
cops, és potser l’obra més emblemàtica d’aquest escriptor polac nacionalitzat
anglès (i que utilitzà aquesta última llengua en la seva producció literària) i
potser la més inquietant.
En
essència, el cor de les tenebres és un viatge als temps colonials en el
continent africà (al Congo) El protagonista explica a uns mariners la seva
peculiar aventura que el du a ser capità d’un vaixell fluvial que té per
objectiu remontar el riu Congo fins arribar a una estació on l’espera un
enigmàtic personatge anomenat Kurtz. La fascinació del que a poc a poc va
coneixent d’aquesta persona vertebrarà tota la narració, així com també
l’impacte d’un clima, d’una terra, d’uns habitants en estat de salvatgisme, on
tot apareix envoltat d’una bruma alucinatòria.
El
cor de les tenebres és, en efecte, una aventura física, d’exploració, de
projecció: el viatge té per objectiu anar riu amunt, en un lloc inhòspit
d’Àfrica. Però, al mateix temps, estem al davant d’un viatge molt interior, ni
més ni menys que al fons de les arrels de la moralitat. I, també, aquesta
novel.la és una denúncia contundent i sense concessions a la política
colonialista i a tots els estralls que va causar (explotació de recursos sense
cap tipus de miraments, genocidis, esclavitut) en nom d’uns ideals que sobre el
terreny no existeixen; al contrari, els homes que suposadament tenen que
instaurar aquests ideals estan perduts enmig dels seus propis fantasmes, enmig
d’una climatologia hostil i d’una natura que mana amb les seves pròpies lleis,
i tenen com a únic objectiu enriquir-se a costelles del que sigui.
I
el que no deixa de resultar sorprenent és el fet que a un home que ha perdut
l’oremus de la seva moralitat, de la seva capacitat de jutjar el bé i el mal,
se’l té per una espècie d’idol: Kurtz, en efecte, es troba més enllà dels
paràmetres que fan definir un home d’acord amb els valors morals, no dubta en
imposar la seva “llei” matant, si s’escau, als salvatges que l’adoren com un
petit deu. I el que resulta paradoxal és que a gent suposadament “normal” la
seva conducta la tinguin no com una cosa patològica sinò com una cosa
acceptable i fins i tot extraordinària, més del costat del mite, del sant, de
l’heroi, que de l’assassí i del dimoni.
L’horror…
aquesta és l’última paraula que pronuncia Kurtz abans de la seva mort. Potser
es referia, en efecte, a la sensació que un té quan arriba al territori d’on
mai més es pot sortir com a ésser humà, perquè no hi ha cap camí de tornada
quan s’arriba al cor de les tenebres, perquè quan tot allò que et defineix com
a home sofreix un daltabaix, dona com a resultat una esquerda a l’ànima
irreparable.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada