diumenge, 22 de maig del 2011

Els principis dels bonsais





A punt d'acabar El clan de l'os cavernari, continuo cultivant bonsais...
 
Els xinesos varen trobar infinitud de maneres de forjar la seva essència espiritual (caligrafia, cerimònia del té i el que pot resultar sorprenent, però que no ho és tant si copsem els seus principis, l'art del bonsai)

La idea és representar una part de la natura en un arbre, en unes formes reduïdes i compactades, però que d'alguna forma aquesta representació vagi més enllà perquè enllaci molts principis bàsics i fonamentals; principis dels que totes les religions se'n fan resò, a més, i que es poden reduïr en:
 







.Paciència
.Humilitat
.Disciplina
.Observació
.Meditació
.Estudi
.Respecte a la natura
 
I és que per a que un arbre a dintre d'un test pugui desenvolupar tot el seu potencial, se l'ha de cuidar d'una forma especial. I mentres ho faig, me'n adono de que, en efecte, totes les coses necessiten del seu període de maduració, no és suficient que jo tingui un impuls o una voluntat per veure els meus arbres més desenvolupats i bonics, perquè és el temps qui imprimeix definitivament a les coses la seva petjada contundent.

Jo puc, sí, tenir una intuició del que necessita cada arbre per desenvolupar-se, puc sentir la bellesa amb tota la seva plenitud durant el procés que fa que aquesta representació peculiar de la natura vagi adquirint dia a dia més plasticitat, també puc apendre a respectar i estimar els ritmes de la natura que fa que a la tardor part dels arbres perguin les seves fulles per a rebrotar novament a la primavera.

Puc aprendre, aquesta és la clau, i en el procés, de retruc, m'integro en el mateix procés de la natura, en l'acceptació de la transitorietat, també de la meva pròpia, en l'acceptació de la paciència per a aconseguir les meves fites, en l'observació i estudi de cada una de les espècies que hi tinc al meu jardí, la qual cosa em fa valorar i estimar cada espècie des d'un marc més holístic.

En fi, com deia al principi, continuo cultivant bonsais, però també continuo llegint...



    Fotografies:
1) Ficus ginseng, d'aproximadament 15 anys
2) Bosc d'oms xinesos (zelkova parvifolia)
3) Ligustrum xinès, d'aproximadament 12 anys



Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada