Melancolia és el nom
d’un planeta que, en la última pel.lícula de Laars von Trier, es dirigeix en la
seva òrbita cap a la Terra en una colisió que ja s’intueix a les primeres
escenes, rodades a càmera super-lenta i, dit sigui de pas, amb una fractura
exquisida pel que fa al tractament de les imatges. Però també la melancolia és
la enfermetat que té Justine, allò que ja els antics definien com una mena
d’alteració dels humors i que atorgaven el que anomenaven caràcter melancòlic.
El
transcurs d’aquesta llarga nit de celebració coincideix amb l’accentuació de la
“melancolia” de Justine, dels procesos irracionals i destructius d’una malaltia
psíquica que anirà coincidint “a fora” amb l’apropament del planeta Melancolia.
Al metratge es deixa a veure a la perfecció què és el que ha portat Justine a
aquesta espiral autodestructiva, a aquests sentiments buits i sense sortida:
quan en un moment donat li diu a la seva mare que té por, aquesta última, enlloc
de fer el que qualsevol mare sana faria pel seu fill (és a dir, abraçar-la)
ignora en canvi els seus sentiments posant-se ella com a eix i centre de tot.
Melancolia és una
pel.lícula hipnòtica, amb imatges d’una bellesa arrebatadora i cuitadosament filmades
(hi ha força escenes filmades, també, amb la càmera a l’espatlla, marca de la
casa del director, i que crec que imprimeix un efecte de realisme i de
verosimilitud al que se’ns està contant)
I,
el que són les coses, quan ja al final s’intueix l’imminent colisió del
planeta, Justine serà la millor preparada per tal de fer front al cataclisme,
donat que la seva enfermetat l’ha fet trencar tot tipus de vincle i
d’afectivitat i viu en un estat de profunda buidor, sense esperar res. En
canvi, la seva germana es mostra incapaç d’assumir i d’acceptar el seu destí.
Però malgrat el món sensitiu destrossat de Justine, aquesta té en canvi la
suficient bona voluntat i empatia perquè el fatal desenllaç es faci “dolç” i
soportable per al seu nebot de pocs anys: li explica que si construeix una
cabana estarà a salv del planeta i, fins al final, el protegeix amb aquesta
“mentida”.
I,
l’escena final, de totes dues germanes amb el nen, a dins de quatre pals que
pretenen ser una cabana protectora, mentre es va aproximant el planeta
Melancolia, és una escena d’una força visual com poques vegades es poden veure
al cinema, amb l’acompanyament també d’una potent banda sonora que accentua amb
les seues notes tràgiques el desenllaç final.
Melancolia és una
pel.lícula que val molt la pena veure, ens parla de la futilitat de les coses
per a fer-nos recordar la nostra veritable posició o condició dins l'Univers. I
això se’ns mostra amb subtilesa, enllaçant els esdeveniments del micro-cosmos
(sentiments, pensaments, esperances, irracionalitat, aspiracions) amb el
macro-cosmos. En definitiva, un film d'una gran bellesa, ple d'imatges
hipnòtiques i que, desprès de vist, et fa reflexionar i fer un viatge
retrospectiu a algunes escenes.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada