De
tant en tant (per cert, no de tant en tant com fa pocs anys) m’agrada encetar
un repte literari, bé un clàssic que per la seva extensió de pàgines desperta
una mica de timidesa, bé algun tipus d’obra feixuga, críptica, que malda per
esforçar-se en copsar les possibles interpretacions.
Així
que torno a llegir Així parlà Zaratustra, aquest cop en una magnífica
traducció a cura dels Quaders Crema, i amb un ànim renovat de que la meva intel·ligència
capti més acuradament el pensament abstracte, la idea amagada rere cert
llenguatge dens i farragós, enfebrit, ric en metàfores i en paròdies bíbliques.
De fet, tota la obra es basa en la imitació del llenguatge solemne i ampulós de
la Bíblia, així com en molts passatges i episodis. A tall d’exemple, Nietsche
no proposa l’amor al proïsme sinò l’amor al llunyisme…
Em
crida molt la atenció –entenc que això es pot destil·lar de
quasi tots els seus escrits- la mancança del sentit de l’humor d’aquest gran
pensador que, en definitiva, el que venia a dir-nos era que tota la nostra
cultura estava construïda per valors de decadència bastits sobre el
Cristianisme. I, és clar, en un estil de “filosofia a cop de martell”,
fustigador i acusador, sense deixar titella sense cap, agafa el seu bisturí per
tal de diseccionar tots els laberints mentals, ètics, morals i sociològics amb
l’objectiu de fer una mena d’higiene cultural proposant alhora nous valors i
idees, que ja firmaríen–algunes d’aquestes idees -molts psicòlegs actuals. I,
si no, a tall d’exemple, en el primer capítol, en un passatge, diu per boca de
Zaratustra:
“Però
una cosa és el pensament, una altra és el fet i una altra és la imatge del fet.
La roda de la causa no gira entre elles” (Del pàl.lid criminal)
Bé,
tot just estic al primer capítol, amb la idea de la “mort de Deu” i les seves
possibles implicacions, amb la idea del “superhome” que tantes i tant
equivocades interpretacions ha tingut –pensem en el nazisme- i sobretot amb la
sensació d’estar endinsat de ple en una obra literària absolutament
imprescindible per la seva riquesa de continguts d’un pensador filosòfic en
estat pur i que formen part del nostre patrimoni intel.lectual.
En
fi, si veig que per moments el llenguatge de Nietsche se’m torna críptic i
farragós, sempre em quedarà l’opció de deixar temporalment la lectura per
encetar una cervesa ben fresca i contemplar mentrestant el jardí.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada