M’ha
agradat molt aquesta novel.la de prop mil pàgines, recorda molt a les grans
epopeies dels novel.listes del XIX, recorda molt a aquells intents de fer una
novel.la total sobre la condició humana.
Jo confesso és una història plena
d’històries, on els plànols narratius es mesclen i es superposen en una mena
d’ingenieria lèxica que frega la perfecció estilística. És, potser, d’aquelles
històries rodones, de principi a fi, ben desenvolupades, amb personatges
creïbles, amb una trama argumental que té mols girs i, per damunt de tot, amb
uns recursos expressius on s’intueix algú que està escrivint en la seva
maduresa personal, aquella maduresa farcida d’inspiració i de creativitat capaç
de donar la màxima potència i efectivitat a la paraula.
La
narració es vertebra en la figura d’Adrià Ardèvol i en un violí construït al
segle XVII, els avatars del qual resten reflectits a la història pels
personatges que l’aniran posseint al llarg dels anys. Les històries d’aquests
personatges s’aniran superposant fins arribar a l’actualitat del protagonista
(i de l’ombra allargada del seu pare, que l’influirà decisivament)
Hi
ha una flaire melancòlica, potser pessimista, en el nus argumental on els
personatges resten advocats irremissiblement a la tragèdia, als seus dubtes
morals, al pes contundent de la història amb majúscules, a una culpabilitat que
està sempre present, com una segona vestidura. Així, per exemple, el doctor
nazi que més endavant decideix dedicar-se a fer el “bé” ajudant als altres per
tal de compensar el seu passat a un camp de concentració, és ben conscient que
hi ha mals que són del tot irreparables perquè una crueltat infringida a nens
innocents simplement pel fet d’experimentar, amb la seva tortura i mort, és del
tot irreparable i no hi ha perdó que es pugui obtenir d’aquestes atrocitats, ni
que es visqués mil anys. Hi ha actes que el treuen a un de la condició humana,
per a sempre.
La
culpa que experimenta el protagonista, l’Adrià, és d’altra banda una culpa molt
més difusa, molt més basada potser en la consciència de que, de vegades, sense
voler-ho, podem fer mal a qui tenim al nostre costat. Per això, Jo confesso
és una mica la voluntat expiatòria d’una persona que vol saldar comptes amb si
mateix, de manera sincera i sense mitges tintes. I també és una llarga,
llarguíssima carta d’amor, envers la seva dona, la Sara, a qui ha perdut.
En
fi, m’ha semblat aquesta novel.la una història extraordinàriament bona, rodona,
emotiva, ben lligada de principi a fi. I, al començament, l’Adrià-nen té el
costum d’amagar-se de tots i de tothom al darrera del sofà amb els seus
inseparables sheriff Carson i Àguila Negra; al final, l’Adrià-ancià també
s’amaga, per a sempre, malalt terminal d’Alzeimer, de tots els infermers i del
seu amic Bernat, en una cloenda de la història magistral i oberta on es
connecta, precisament, aquest impuls que tenia de nen amb un impuls
possiblement automàtic i reflex d’un cervell absolutament desfet per tornar a
l’origen, a la infantesa de la vida.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada