dimarts, 29 de novembre del 2011

Miquel Llor: Laura a la ciutat dels sants

Laura a la ciutat dels Sants és una novel.la amb un fort sentit de denúncia: de la hipocresia, de les convencions, de la manca de sinceritat, de la represió dels sentiments. És una novel.la impactant i contundent i d’una força dramàtica commovedora. I també és una novel.la meravellosament ben escrita, que res té que envejar (avancem que tota comparació és odiosa) a una Madame Bovary en un clar paral.lelisme d’incomprensió i de solitud per part de l’heroïna enmig d’un entorn rural feréstec, tancat i tacat per una moral de doble fons.
 
És clar que Madame Bovary és considerada sense dubte una obra mestra de la literatura universal, sobretot per una història vestida amb un llenguatge (com diria Nabokov) de “fina orfebreria continguda en un palau de vidre”. Però és que aquesta obra de Miquel Llor està també vestida amb un llenguatge preciós, bell, expressiu (si em donessin a escollir, i a perill de que se’m titlli de sacríleg, em quedo amb la història de l’autor català, la trovo molt més rodona, amb molta més força, amb un dibuix més intuitiu i profund i subtil de les interioritats humanes)
 
La trama argumental de la novel.la és ben senzilla: la Laura arriva des de la seva Barcelona natal a un petit poble per tal d’iniciar la seva nova vida de casada al costat de Tomàs, un home rústic i amb un món intel.lectual inexistent, i al costat de la germana d’aquest, la Teresa, una dona que viu envoltada de preceptes, de normes, de moral, però incapaç d’expresar els seus sentiments i el seu món interior. El xoc, doncs, es produirà de seguida, perquè la “idea” que té la Laura de l’amor i les relacions humanes s’esmicola enfront una altra realitat més primitiva, més subterrània, més intransigent, a on les emocions es reprimeixen, a on la hipocresia i el doble fons són la moneda de canvi en un poble lligat a un modus vivendi destructiu, tancat, que mira amb recel qualsevol innovació o avenç extramurs.
 
La història va avançant en una espiral de revelacions que faran entendre la malícia destructiva d’un entorn que es tancarà com un puny de ferro sobre la consciència de la protagonista, que finalment no tindrà altre remei que trencar de forma dramàtica el seu matrimoni per acabar en un convent. La part final, sobretot, m’ha semblat d’una intensitat emocional commovedora.
 
M’agradaria assenyalar, a més, els següents punts:
 
-En l’ambientació de la novel.la, pels anys 20-30 del segle passat, la dona era una propietat més de l’home, a qui li devia absoluta pleitesia i del qui depenia totalment per la seva sustentació econòmica. La seva única sortida era, invariablement, fer un “bon casament”, perquè no era ben vist que la dona treballés o tingués algun tipus de poder econòmic. Per tant, qualsevol dona que implícitament “xoqui” contra aquest precepte quasi bé sagrat de l’època (parlo sobretot de diferència de mentalitat o d’idea del matrimoni i de l’amor) es veurà com quelcom escandalós. És el que li succeeix a la Laura, la seva sinceritat es dona de morros contra tot l’entramat social.
 
-Els paisatges, la boira persistent del petit poble és com una segona pell que li serveix a l’autor per accentuar la sensació de solitud, d’aïllament físic (la boira no deixa veure més enllà) però també, i sobretot, mental. M’han semblat realment magistrals les descripcions paisajístiques.
 
-La profunditat i penetració psicològica que fa Miquel Llor dels seus personatges està a l’altura del millor Dostoievski. Es nota, a més, una certa influència de les teories dels psicoanàlisi, en el sentit que el concepte de la repressió sexual està molt enllaçat a la repressió mental de moltes persones (potser representades en la seva màxima contundència en la figura de la Teresa) i que domina el seu psiquisme de falsetat, de doble fons, de projeccions, de sublimacions.
 
Per acabar, unes frases de Jean Paul Sartre, que li van ni que pintades a la pobra Laura: “l’infern són els altres”… L’infern, potser, és el tancament dels sentiments en nom de la santedat, i d’aquí el títol de la novel.la: Laura a la ciutat dels sants.
 

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada