“Què
vol Déu, el bé o que un elegeixi el camí del bé? Potser l’home que elegeix el
mal és en certa manera millor que aquell a qui se li imposa el bé” Aquesta
frase, proferida pel capellà del centre penitenciari on anirà a parar el
protagonista d’aquesta història, resumeix tot el conflicte de la trama
argumental de la taronja mecànica.
En una societat futurista, se’ns
presenta un grup de nois que surten a la nit en colla a divertir-se. Però la
seva manera de divertir-se consisteix en destrossar coses, pegar, robar,
violar. Se senten feliços i vius així. A més, l’Alex, el cap de la colla,
vincula el sentiment de felicitat que li produeix escoltar música clàssica (i
en especial la novena simfonia de Bethoven) amb tota aquesta violència. Tot
canvia, no obstant, quan comet un assassinat i llavors és internat a un centre
penitenciari on se li aplicarà un “tractament especial” per corregir el seu
gust per la violència.
Aquest tractament consisteix en
canviar la codificació que fa el seu cervell en el sentit de que cada cop que
visualitza o sent una predisposició cap algun acte de violència, automàticament
percep malestar físic i psíquic. És com una mena d’amputació quirúrgica que li
fa rebutjar instintivament el camí del mal. El plantejament que de tot això es
conclou és, doncs, el següent: si a un ésser humà se li condiciona la seva
llibertat, és a dir, la seva capacitat de triar el bé o el mal, no será que
llavors se li està treient el que com a humans més ens defineix?
Però al marge o no d’aquest
plantejament moral, hi ha un altre plantejament que crec cabdal i que està per
sobre i que, afortunadament, les nostres institucions contemplen:
- És del tot
inadmissible que un ésser humà faci mal a un altre ésser humà per la senzilla
raó de que això el faci “sentir feliç”. Cada ésser (i no dic ja humà) es mereix
un respecte, uns cuitats, una consideració.
Hi haurà llavors qui s’empararà
potser en el “superhome” nietzschià per fer veure que la vertadera escala de
valors és la que un mateix s’imposa, hi haurà –com el capellà que surt a la
novel.la- que al.legui a favor de la llibertat, però a mi em sembla que per
damunt d’aquests postures morals (o a-morals) hi ha sempre la condició humana,
que per mi és sagrada i del tot inviolable sota cap concepte.
Consideracions morals al marge, la
novel.la és un exercici d’estil brutal i sobri, on una parla inventada per l’autor
(el nadsat) fa que al principi costi una mica introduïr-se a la història, però
que al final (gràcies sobretot al diccionari que hi ha al darrera del llibre)
sigui un autèntic plaer.
L’any 1971 Stanley Kubrick va fer
la pel.lícula basada precisament en aquesta història i, diferències de guió a
part (a la pel.lícula, Alex acava finalment destriant el camí del “mal”; al
llibre, en canvi, sent interiorment –i no degut al programa que li intenta
rentar el cervell- la voluntat de canviar de vida i de refer la seva escala
moral) diferències de guió a part, es tracta de dos obres mestres, cadascuna en
el seu gènere, d’una contundència i brutalitat que, i aquí està allò realment
fascinant, commouen i no deixen mai indiferent.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada