dijous, 21 de març del 2013

Fiódor Mijailovich Dostoievski: Crim i càstig


Al Quixot veuen la llum les dicotomies, el llenguatge parlat des de la seva essència i voluntat artística més elevada, els personatges no de fang ni abstractes, sinó els de carn i ossos, amb totes les seves infinites contradiccions que defineixen la seva humanitat. A Crim i càstig, veu la llum el món sensitiu i emocional que sembla traspassar el paper amb una força directament proporcional al tensament que l’autor fa de situacions i personatges. Dos autors molt diferents. Dos temps i contexts que no tenen res a veure. En canvi, dos mestres i genis de la literatura universal.

Per mi, l’obra cim de les lletres de tots els temps és el Quixot (entenc que potser els angloparlants no estaran massa d’acord amb la meva apreciació, i tal volta agranaran cap a casa amb el seu Hamlet) I si tingués que definir-me, després, per la segona gran obra cim, tampoc tinc massa dubtes: escolliria Crim i càstig, de Dostoievsky. Intentaré raonar, tot seguit, aquesta argumentació al fil de l’anàlisi d’aquesta genial obra que ja és el tercer cop que la llegeixo, ara en format per a llibre electrònic; per tant, la història i el seu desenllaç ja la conec. Però m’apetia tornar a capbussar-me pel laberint al·lucinant de l’ànima humana que tan bé va saber pintar amb paraules l’escriptor rus.

Crim i càstig és una obra impressionant, esfereïdora, contundent, magistralment construïda i magistralment ben conduïda. Tot hi té cabuda, en les dosificacions justes: el drama, el retrat social, la filosofia, els diàlegs punyents i enfebrits. Procedeixo, tot seguit, a un anàlisis més detallat.


U) MÒBIL.

Al principi, la idea de matar la vella que li fia diners, apareix a la ment de Raskolnikof com una mena de germen, de llavor, d’idea intel·lectual que raonant de la forma: si em carrego a aquesta vella cobdiciosa allibero al món d’una mala consciència, va a poc a poc prenent forma. I desprès, en efecte, la idea es va materialitzant a dins seu amb tota la logística necessària per a cometre l’assassinat. Però una cosa és imaginar, visualitzar, idear un concepte, i l’altra és baixar-lo a la realitat. És quan aquesta idea difusa es baixa a la realitat i acaba cometent l’acte, que Raskolnikof rebrà el seu càstig, no tan sols des de la perspectiva d’una condemna externa, sinó des de la mateixa condemna interior que la seva consciència moral li cobra.

Però què és el que, al cap i a la fi, indueix Raskolnikof a perpetuar el doble crim? La misèria física que s’encomana a la misèria moral? Les idees que té l’antic estudiant sobre la llicència per cometre un crim en nom d’un ideal que ho justifiqui, passant per damunt de Deu? El seu complex fortament arrelat d’inferioritat que, per la mecànica de les compensacions, necessita un acte contundent per apuntalar el seu sentit del jo?

Potser una mica de tot i, encara, Dostoievski ens fa unes pincellades interiors sobre la volubilitat i la poca consistència de la consciència humana, sobre els estats d’ànims que s’alternen com un carrusel desbocat, sobre els dubtes que trossegen les idees fermes. Perquè, malgrat l’ambient extremadament empobrit i claustrofòbic en que viu el protagonista (més que d’una habitació, estaríem parlant que viu a un autèntic “zulo”), i malgrat el seu aïllament social, Raskolnikof no s’encamina directament a la consecució del seu acte, sinó que aquest es veu ajornat, desviat, diferit pel dubte contundent lligat al qüestionament moral, al cap i a la fi, del que significa cometre un assassinat, per molt de revestiment intel·lectual i de justificació que hi hagi al darrera.


2) AMBIENTACIÓ I PERSONATGES

Dostoievsly era un mestre a l’hora de reunir tota una bateria de personatges amb psicologies molt diferenciades i que recargolaven una i altra vegada la trama argumental fins a induir-los a certes situacions límit. A Crim i càstig la tensió arriba a quotes realment abismals, avalada per tota la centrifugació d’estats d’ànim, sensacions, sentiments, pensaments que s’arrauleixen entorn el protagonista de la novel·la.

I el que a priori pot resultar per al lector una mena d’inserció “forçada” d’aquests personatges, certament no hi ha temps per a plantejar-t’ho massa, perquè senzillament et sents arrossegat per l’allau de paraules que de forma torrencial despleguen tots aquests i que pràcticament fa que llegeixis amb el cor en un puny. Es senzillament impressionant. Com també la profunditat i subtilesa en que són retratats, amb les seves contradiccions, el clarobscur d’unes psicologies que com la plastilina Dostoievsky va modelant al servei de la història principal.

La societat russa, representada pel modus vivendi de San Petersburg de mitjans de segle XIX, apareix també retratada amb totes les seves lacres: la misèria, la pobresa extrema, les seves classes socials ben diferenciades.



3) NOVEL·LA POLICÍACA I PSICOLÒGICA, NOVEL.LA TOTAL

Encara que ja sabem a les primers pàgines qui és l’assassí, els jocs psicològics, els detalls, la dialèctica per tal de desemmascarar el culpable, el llenguatge no verbal, tot allò, en definitiva, de que es val la investigació per anar al nucli d’un crim, es fa ressò amb tota la seva plenitud a la novel·la, anticipant de retruc el gènere de novel·la policial.

L’exercici narratiu desplegat per Dostoievsky per, d’una part (Raskolnikof) amagar o negar davant seu i davant els altres el crim que ha comès i, d’altra part (el jutge que instrueix el cas) a l’hora de fer anar l’enginy per tal de despullar en les seves intencions (tan intel·lectuals com de realització última del crim) a la persona que intueix ja des del primer moment que pot ser el veritable assassí, és tot plegat realment magistral, arribant a moments d’una intensitat que pràcticament “es pot sentir”. És el joc psicològic del gat i la rata, en una escenificació que conté punts de tensió i d’enfrontament antològics.

Les grans obres de l’escriptor rus, a més, contenen una mena de “cosmovisió”, on les idees i la filosofia s’arrauleixen al rerafons de les històries que conta. I com en les grans novel·les del XIX (Anna Karennina, els Miserables, per dir-ne només algunes) hi ha la voluntat per part del novel·lista de copsar-ho tot, des de múltiples perspectives, perquè aquell producte literari final sigui al cap i a la fi una expressió autèntica i fidedigna de la cronologia històrica en que està creat, reflectint-hi totes les inquietuds, idees, filosofies, etc. Estaríem parlant de novel·la total.
                              

4) FILOSOFIA

No es pot passar per alt de cap manera la dimensió filosòfica, d’idees, que conté Crim i càstig. És tolerable, si més no des del punt de vista moral (que ja no judicial) matar una o més persones si això redunda en benefici de la Humanitat? Justificarien en aquest cas els mitjans la consecució d’una finalitat determinada?

Dostoievsky anticipa per boca de Raskolnikof tal volta el concepte de “superhome” nietzschià, és a dir, algú que funciona d’acord a paràmetres interns amb una escala de valors no impostada o induïda de fora cap a dins; algú que, per resumir-ho potser massa, obeeix al seu propi codi genètic i que per tant té “llicència per a matar” si així ho considera oportú.

Friedrich Nietsche exposà la idea del superhome a Així parlà Zaratustra

D'altra banda, la idea del socialisme va néixer a imatge i semblança d’un món pensat amb els valors d'igualtat i de justícia per a tots els ciutadans, però quan es va dur a terme la idea (és a dir, quan es va baixar a la pràctica) resulta que això va significar la mort de milions i milions de persones, i un sofriment difícilment imaginable en l’ànima d'aquests milions i milions de persones. Els qui varen implementar aquest sistema es creien amb l’entitat moral per fer-ho, al igual que Raskolnikof es creu amb l’entitat moral per eliminar una persona en nom d’una idea. Però, tal i com molt bé li remarca la pobra Sònia a aquest últim, una persona no és un cuc, i ningú es qui per a decidir sobre el destí de qui sigui en termes de vida o mort.

Raskolnikof comet l’error de portar la seva idea fins a les màximes conseqüències només per a provar-se a sí mateix i per a comprovar que, finalment, com un bumerang l’acció se li tornarà, en primer lloc, en forma punitiva per part de les autoritats judicials i, a posteriori, en forma de càstig que la seva consciència li exigirà de complir, per molt que ell es negi davant seu i davant els altres.

Sincerament, trobo just i necessari que ho pagui d’aquestes dues formes. Sigui com sigui, es hora de deixar al pres a Sibèria amb tota la seva compunció i d’anar a visitar altres indrets i altres personatges del món literari que malden per a que siguin acompanyats una estona. Gràcies, mestre Dostoievski, per aquests moments impagables de literatura en estat pur.

Retrat del genial escriptor rus, Fiodor Dostoievski


De sobte es va inclinar, va baixar el cap fins a terra i li va besar els peus. Sònia va retrocedir horroritzada, com si tingués davant d’ella a un foll. I certament un foll pareixia Raskolnikof.
-Què fa vostè? Va balbucejar.
S’havia posat pàl·lida i sentia al cor una fiblada dolorosa.
Ell es va posar dempeus.
-No m’he agenollat davant teu, sinó davant tot el sofriment humà, va dir en un to estrany


Qualificació personal: OBRA MESTRA absolutament IMPRESCINDIBLE

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada