M’ha agradat tot el que he llegit
de Rosa Montero, pel tractament fresc i original que sap imprimir a les
històries que t’explica, i també perquè sense fer massa focs d’artifici ni
rebombori, aconsegueix mitjançant una prosa senzilla que t’endinsis quasi bé de
forma natural dins la seva ficció, la qual et pot portar tant a un passat remot
(Història del Rei Transparent) com a un futur no massa llunyà (Llàgrimes
a la pluja)
L’última de les seves obres, que
porta el suggerent títol de La ridícula idea de no tornar-te a veure, no
hi ha dubte que és una obra bastant difícil de contextualitzar des d’un punt de
vista crític perquè, senzillament, és com una mena d’hibridatge a cavall entre
la biografia, l’autobiografia, l’assaig feminista (o si es vol, de reivindicació
del paper de la dona al llarg de la història) i alguna que altra reflexió en
clau filosòfica, sobretot envers la mort. I quina vida, en aquest cas, descriu
l’autora madrilenya a través de la clau biogràfica? Doncs ni més ni menys que
la de Madame Curie, amb la qual estableix un paral·lelisme que fa de combustió
a l’argumentació inicial del llibre: en efecte, totes dues es queden vídues i
tindran que fer front al dol per la pèrdua d’una persona amb la que han
compartit molts anys de vida.
Madame Curie treballant al seu laboratori |
Rosa Montero intenta comprendre
la vida de Marie Curie des de la vessant femenina, la seva pròpia, explicant
les impressions que té dels avatars més importants en la trajectòria de la
científica nascuda a Polònia que va morir degut a una exposició excessiva a la
radioactivitat. Ho fa com a homenatge i com a reivindicació i veu de totes
aquelles dones que al llarg de la Història han sigut silenciades, menyspreades
o esborrades en detriment del paper predominant i quasi bé exclusiu de l’home
en els cercles de poder. I ho fa de forma apassionada, original, a través de la
figura i personalitat forta i contundent de la descobridora del radi i del
poloni, agermanant-se en tot moment en uns fets i trets de caràcter que Montero
intenta comprendre des de la vessant més profunda (i feminista, és clar...) Al
final del llibre, adjunta un petit apèndix amb un extracte de memòries de la
mateixa Madame Curie i les seves reflexions intimistes sobre el dol que elabora
arran la mort de Pierre Curie, atropellat per un cotxe de cavalls.
Tinc la impressió, a l'acabar de
llegir aquest “La ridícula idea de no tornar-te a veure” que l’obra
d’aquesta peculiar autora no estaria completa sense aquest petit llibre que per
moments esdevé literatura preciosa, amb un to d’intimitat i de sinceritat que
sembla sortit espontàniament del savoir faire d’una bona escriptora que
coneix molt bé el seu ofici, els seus clarobscurs, la impostura al cap i a la
fi de les paraules que, a pesar d’això i en determinants moments vitals, es
tornen taules de flotació necessàries i potser terapèutiques. En aquest sentit,
moltes expressions d’aquest peculiar “assaig”, a part de tenir un lirisme
realment acurat i bell, semblen sortides directament d’una sensibilitat que té
molt present el record per la pèrdua del seu home.
En definitiva, tot un plaer, hi
podem copsar a més una escriptora en estat de gràcia a qui li ha sortit una
obra rodona que, ho dic ben clar, no m’importaria tornar a llegir de seguida
una altra vegada, per a tornar-me a recrear en algunes expressions que m’han
encantat i que m’agradaria retenir.
Són les últimes paraules de Rosa
Montero a La ridícula idea de no tornar-te a veure, en clar i sentit
homenatge cap a la persona que ha compartit tant d’anys amb ella, i el record
que tenia el seu home, quan era petit, al poble que el va veure néixer, d’una
nena que es pujava a la figuera per a cantar, i així evitar que els moixons es
mengessin les figues a l’arbre:
Quizás los humanos estemos
tópicamente acostumbrados a fijarnos sólo en los grandes hechos, en los actos
pesados, en la solemnidad y en el afán. En cosas tan obvias y ruidosas como
el descubrimiento de la radiactividad y la penicilina, o la llegada a la
Luna, o el auge y la caída de los imperios. Que, por supuesto, son sucesos
memorables y es lógico que nos llamen la atención. Ahora bien: eso no es todo
lo que hay. Pero supongo que hace falta vivir mucho, y lograr aprender lo
vivido, para llegar a comprender que no hay nada tan importante ni tan
espléndido como el canto de una niña bajo una higuera.
|
Qualificació personal: IMPRESCINDIBLE
|
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada