diumenge, 10 de març del 2013

Christopher Morley: La llibreria amb rodes


Feia ja unes quantes lectures que m’acompanyaven històries bastant fosques i dramàtiques, així que canvio absolutament de registre: la vida és també, afortunadament, plaer, gaudi, moments de delectació, somriures, somnis que pengen d’un cel lluminós i blau. I també, com no, hi ha autors que han sabut transmetre molt bé a través de les seves històries tota la vessant lluminosa, amable, d’amor a un ideal, persona, animal o cosa.

La llibreria amb rodes és, per damunt de tot, una declaració d’amor: d’amor pels llibres i tota la gratificació espiritual que ens poden portar, i una reivindicació de la vocació del venedor a l’hora de saber transmetre a la gent el contingut cultural que es pot desgranar de les pàgines d’un llibre:



Quan venguis un llibre a algú no solament li estàs venent dotze onzes de paper, tinta i pegament. Li estàs venent un vida totalment nova. Amor, amistat i humor i vaixells que naveguen a la nit. A un llibre cap de tot, el cel i la terra, en un llibre de veritat, vull dir.”

“Un bon llibre té que ser simple. I com Eva, té que provenir d’un lloc entre la segona i la tercera costella: té que haver-hi un cor bategant a dintre. Una història que és només cervell no val massa.”

Ens situem a principis del segle XX. Helen i Andrew Mc Gill tenen una granja a Nova Anglaterra. Són germans. Ell és un famós escriptor i ella una mestressa de casa, i la vida d’aquesta última pega un viratge de cent vuitanta graus quan es presenta un dia a la granja un home amb un estrany carruatge conduït per un cavall i amb l’interior ple de prestatges de llibres. L’home es dedica a vendre’ls pels pobles petits i masos, i vol desprendre’s per cansament del carruatge, decidint vendre’l. Helen Mc Gill el comprarà i iniciarà així una vida nòmada farcida d’aventures i desventures...

La veritat és que llegir aquesta novel·la és tot un plaer, perquè sense ser literatura d’alta volada, aconsegueix en canvi entretenir i fer somriure de tant en tant al ritme del lent desenvolupament del carruatge arrossegat pel cavall, sense deixar de posar un petit gra de sorra d’idealisme en tot l’entramat o fet cultural derivat de l’edició i distribució de llibres. Hi veig un paral·lelisme amb les grans obres de Mark Twain, on també l’espai il·limitat envoltat de natura en estat pur és el teatre perfecte per a deixar lliures al cel lluminós tot l’idealisme, totes les aspiracions, tota la set d’aventures: l’espai físic com una projecció del desig d’expansió espiritual, el contacte amb la gent des d’una sinceritat nuclear per enriquir-la a través dels llibres i, de retruc, d’enriquir-se de la seva humanitat.

Deia, abans, que La llibreria amb rodes és una declaració d’amor als llibres, a la veritable vocació tant de l’editor com del llibreter o venedor per ser un pont de transmissió pur i autèntic de tot allò estampat al motlle del paper, amb l’única voluntat d’eixamplar els horitzons de la gent. En aquest sentit, Cristopher Morley toca el crostó a tots aquells que d’aquesta indústria només volen extreure un benefici econòmic venent el que sigui o allò que primer pugui enganyar a la gent de bona voluntat. Que prenguin nota els grans venedors de best-sellers actuals... I, al cap i a la fi, és clar que la novel·la de l’autor americà és una història molt divertida, entranyable i ben escrita, que sense massa pretensions aconsegueix que arribis fins l’última frase amb la sensació de que t’ho has passat francament bé i que has llegit una història original i fresca, d’aquelles que et reconcilien de seguida i et fan estimar encara més el meravellós món de la paraula al servei de contes.


“Està bé que els degans de les universitats exhibeixin les seves prestatgeries de dos metres plenes de la millor literatura, però el que la gent necessita és alguna cosa bona, familiar, honesta. Alguna cosa que els arribi a les entranyes, que els faci riure i tremolar i marejar-se i pensar en la petitesa d’aquesta bola de crispetes de blat de moro que gira a l’espai sense obtenir res a canvi.”

“Crec que llegir un gran llibre et fa modest. Quan un aconsegueix veure amb lucidesa l’interior de la naturalesa humana, cosa que et proporcionen els grans llibres, un sent la necessitat de fer-se petit. És com mirar l’Ossa Major en una nit clara o com veure el clarejar a l’hivern quan un va a recollir els ous al matí. I qualsevol cosa que et faci sentir petit és meravellosament bona.”


Qualificació personal: MOLT RECOMANABLE

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada