dimecres, 27 de març del 2013

Jaume Cabré: Senyoria


Vaig llegir Senyoria fa molts d’anys i, francament, no recordava pràcticament res del seu argument, però sí recordava el fet que en acabar la novel·la vaig arribar a la conclusió de que havia llegit un producte literari extraordinàriament bo, molt ben trenat des de la seva vessant argumental, amb personatges creïbles, i una habilitat extraordinària per part de l’autor a l’hora de jugar i combinar el lèxic des de la perspectiva de qui realment té un domini acurat. Em reafirmo, desprès de tornar-la a llegir, en totes i cadascuna d’aquestes impressions.

Senyoria és una recreació prodigiosa de la Barcelona de finals del segle XVIII, amb totes les seves llums i ombres (més abundoses aquestes últimes, més que res per tota la munió de sentiments arrelats en l’enveja, la vanitat, la luxúria, la falta de pietat d’una classe social “vip” retratada en totes les seves misèries) Però Senyoria és també una novel·la amb trama argumental d’aquelles que de seguida t’atrapen; una trama que va encaixant quasi bé amb precisió matemàtica, on totes les peces de la història conflueixen admirablement des d’una àmplia varietat de registres i recursos narratius que s’entremesclen subtilment i quasi bé fent l’efecte de plena espontaneïtat o naturalitat, això últim només a l’abast dels bons escriptors. I Jaume Cabré ho és.

I, és clar, tots els vicis nacionals de l’època (em refereixo als de l’aristocràcia) estan encarnats en la figura del regent de l’Audiència Civil de Barcelona, don Rafel Massó i Pujades, un home pusil·lànime, envejós, cobdiciós, i un llarg etcètera de trets no massa amables. I la novel·la ens conta la caiguda en espiral de sa Senyoria, d’aquests personatge que basa la seva satisfacció i les seves ànsies de felicitat en circumstàncies i coses totalment externes (les riqueses, la reputació, la possessió, la imatge) amb la qual cosa ja té el terreny abonat per a una llarga infelicitat, perquè basa la seva essència en el tenir, i no en el ser, tal i com diria el gran psicòleg Eric Fromm. I aquesta caiguda en espiral ens és contada, a més, amb un dramatisme que en cap moment desperta cap tipus de simpatia pel personatge, més aviat una repulsió emparada per allò de que el que sembres és el que al cap i a la fi reculls, ni més ni menys.

De creacions literàries amb llengua catalana, ara per ara, difícilment es pot llegir un producte tan ben aconseguit, des de totes les vessants que es vulgui analitzar, com aquest Senyoria, la novel·la que va consolidar Jaume Cabré com un dels millors novel·listes del panorama actual, en un marc referencial que potser es podria extrapolar sense cap tipus de complex a la literatura europea.


Qualificació personal: MOLT RECOMANABLE - IMPRESCINDIBLE

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada