Ens trobem a l’inici de la
primavera de l’any 1969. Un home de trenta-un anys condueix amb el seu cotxe per
una de tantes carreteres polsoses de l’estat de Lousiana. Pel cervell d’aquest
home s’aixopluguen tot tipus de sensacions i de sentiments d’incomprensió, de
fracàs, de manca de sentit, i sense veure cap sortida al seu estat d’ànim
colpidor, decideix llavors una solució definitiva i dràstica a tot allò que el
turmenta: para el seu vehicle i amb un aparell connecta els gasos del tub
d’escapament del cotxe per a anar inhalant a poc a poc el que serà la seva
dolça mort.
Aquest home es diu John Kennedy
Toole, i dotze anys més tard, el 1981, guanyarà el Premi Pulitzer, degut a
l’empeny de la seva mare en portar a les editorials el manuscrit d’un llibre
que en vida del seu fill li va ser rebutjat per tothom. El llibre es diu La
conxorxa dels ximples, i a pesar dels relativament pocs anys des que fou
publicat, té la categoria ja de clàssic. Es més, la literatura nordamericana no
estaria completa sense aquesta obra genial que l’autor mai va poder veure per
les prestatgeries de les llibreries; una obra amb un sentit de l’humor intel·ligentíssim
que fa un retrat subtil de les classes socials d’un determinat territori, que
mescla amb una prodigiosa habilitat tot tipus de personatges i que, per sobre
de tot, ens ha legat una de les icones de la literatura universal: la figura d’Ignatius
Reilly, una mena de don Quixot (això sí, bastant obès) del segle XX, també amb
una peculiar “lògica”, que pels carrers de Nova Orleans fa i desfà creant
situacions quasi bé esperpèntiques.
És quasi bé impossible fer un
resum comprimit d’una trama argumental que es va recargolant entre una
diversitat de personatges amb caràcters dispars i que quasi bé pel seu propi
peu formen com un microcosmos, una representació polièdrica d’una ciutat que es
veu magníficament retratada en tots els seus racons. La novel·la es va enredant
a poc a poc, hàbilment, per arribar al final a un clímax de despropòsits
insuperable pel que fa a la seva vessant humorística. I, sí, l’humor està
sempre present a La conxorxa dels ximples, i sobretot la figura
pantagruèlica, grotesca i repulsiva d’Ignatius Really, que es dona de morros
contra una societat a la que no està disposat a adaptar-se i a la que fa
culpable de tot tipus de mals.
És inevitable la comparativa amb
l’altre gran personatge de la novel·la universal que també es dona de morros
contra tot i contra tots: don Quixot. Però, a diferència de l’home castellà, el
de Nova Orleans no actua impel·lit per un idealisme heroic sinó més aviat a
partir d’impulsos derivats d’una falta de maduresa, d’un jo que ha crescut
cronològicament però no espiritualment. Ignatius té un món intel·lectual
perfectament bastit, però en canvi el seu món emocional és completament disminuït,
no té empatia amb la gent, el seu narcisisme li impedeix de posar-se en el lloc
de l’altre. És a dir, traduït a termes psicològics, que la intel·ligència
associativa i computacional del personatge seria brillant, excel·lent, però la
seva intel·ligència emocional seria molt deficient.
Alonso i Ignatius, dos icones de
la literatura universal, els dos inadaptats i entestats en expressar i en
concretar cap al món extern la seva visió diguem-li que singular de llurs
vides; el primer, pobra titella folla només quan la seva fantasia es desborda
arran les novel·les de cavalleries; el segon, un nen de trenta anys que ha
decidit donar l’esquena a la maduresa i viure llavors a la seva peculiar gàbia
de vidre. I, és clar, les situacions que tots dos provoquen, l’un per la Manxa,
l’altre per Lousiana, van desgranant una rera l’altra sorolloses riallades.
La conxorxa dels ximples és una
novel·la extraordinàriament bona, que ens mostra un narrador molt hàbil i molt
intel·ligent alhora de conduir els diàlegs dels personatges i que ho fa de
manera convincent, humanitzant-los adequadament en totes les seves
contradiccions. I també ens mostra un narrador que sap agafar amb pinces tot
els tics característics d’una societat, els clixés, les modes, les diferents
classes, per a riure’s invitant al lector en una posada en escena
enlluernadora. Sense cap tipus de dubte, una novel·la genial.
Qualificació personal: MOLT
RECOMANABLE - IMPRESCINDIBLE
|
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada