dimecres, 20 de febrer del 2013

Alberto Manguel: La ciutat de les paraules



La lengua es nuestro denominador común. No existe sociedad humana sin lenguaje. Las palabras nos permiten establecer un intercambio intelectual y emocional, pero también un intercambio físico y material, al identificar, describir y legislar. Las palabras definen nuestro espacio y nos otorgan un sentido del tiempo. Aquí y allá, como ahora, después y antes, son creaciones verbales, al menos en cuanto nos permiten concebirlas. Las palabras confirman nuestra existencia y nuestra relación con el mundo y con los otros. En este sentido, somos creaciones de nuestra lengua: existimos porque nos nombramos y somos nombrados, y porque damos testimonio de nuestra experiencia en palabras compartidas. Ese proceso de identificación y reconocimiento, de creación y de crónica no acaba nunca, siempre está por ser dicho enteramente. Ninguna sociedad tiene la última palabra”.

(La veu de Casandra, capítol I)



En un país com el nostre en el que, excepcions a part (molt poques, és ben cert) hi ha una cultura de masses absolutament descafeïnada en la que, per exemple, un personatge que es dedica a presentar programes de  “tele-escombraria” fa de sobte un llibre explicant les seves experiències homosexuals (un llibre que no fa falta massa llums per intuir en les seves pàgines cert narcisisme en una història que segurament tindrà una qualitat literària absolutament ínfima) doncs al final aquest llibre resulta que és venut de forma extraordinària i té un ressò mediàtic extraordinari. No tinc cap valoració al respecte d’aquest fet, no m’interessa. La drecera del temps m’ha atorgat la capacitat de no jutjar pràcticament res, encara que paradoxalment la meva capacitat d’observació i d’anàlisi s’ha multiplicat de forma exponencial. 

Però la literatura bona, no ens enganyem, té a veure amb un compromís sincer i sentit amb la paraula, no amb l’ego... La bona literatura, enganys a part, s’erigeix com una celebració de la intel·ligència i de la capacitat d’imaginar i de que, en definitiva, els signes convencionals que construïm puguin despertar per ressonància tot un món paral·lel que serveix, de retruc, per apuntalar i fer més sòlida la nostra realitat al temps que adquirim recursos expressius i de conceptualització d’idees.

Fins a quin punt ens condicionen, creant, construint i redifinint a cada instant la realitat, les paraules que emprem? És la qüestió capdal que a través d’aquest recull d’assatjos, La ciutat de les paraules, es pregunta Alberto Manguel, un autèntic mestre en erudició i en capacitat de presentar un plec fascinant i quasi bé inesgotable d’idees amb una habilitat realment prodigiosa. Però s’ha d’anar molt en comte perquè qualsevol distracció de concentració a l’hora de llegir-lo fa que es perdi el fil de seguida: es tracta d’una literatura molt exigent per la seva riquesa en associar conceptes i idees tan clàssiques com actuals, però a la vegada precisament degut a aquesta exigència l’atenció ha de ser cabdal. Tot just l'altre dia tenia jo una conversa amb una professora de literatura castellana envers aquest autor: ella argumentava que llegint aquest tipus de llibres la capacitat d’expressió i d’associació d’idees, l’habilitat en definitiva a l’hora d’utilitzar el lèxic per definir, relacionar i clarificar conceptes, es veu potenciada d’una forma abismal. Li dono tota la raó, crec que és així.

Com deia al principi, no tinc res en contra d’aquella gent que consumeix productes literaris banals i superflus, descafeïnats (almenys llegeixen alguna cosa...) que el primer oportunista de torn (que no és ni de bon tros cap literat ni té cap vocació de l’antic ofici d’escriure) fa per a treure les seves plomes de paó i tan sols per a pura i única satisfacció del seu pobre ego, però un servidor exigeix alguna cosa més d’un art que és un dels patrimonis de la humanitat més sublims.





Qualificació personal: MOLT RECOMANABLE



"Somos el rostro en el espejo, el nombre y la nacionalidad que nos han dado otros, el sexo que nuestras culturas definen implacablemente, el reflejo en la mirada de quines observamos, la fantasía de quien nos ama y la pesadilla de quien nos odia, el cuerpo incipiente en la primera cuna y el cuerpo inerte bajo la sábana mortuoria. Somos todo eso, y además su contrario, nuestro yo en la sombra. Somos los rasgos secretos que faltan en nuestro supuesto retrato exacto, en nuestra descripción que dicen fehaciente. Somos alguien a punto de ser, y también alguien que ya ha sido. Nuestra identidad y el lugar y el momento en el que somos son algo fluido, y pasajero y múltiple, como el agua".

(De La Pantalla de Hal, capítol V)

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada