dijous, 3 de març del 2011

Zen i l'art del manteniment amb la motocicleta (III)

Acabo de llegir Zen i l’art del manteniment de la motocicleta, és un llibre sincer, que sona a veritat, almenys hi ha de base les vivències de l’autor, la seva explicació pormenoritzada de com li esdevé una crisis molt forta que el du a un colapse mental. Tot i així, és un llibre que està fet com un mosaic d’idees que de vegades es fa difícil de copsar.
 
En principi, hi tenim la seva dissidència: ell dona clases d’oratòria a una universitat, i en un moment de la seva vida va més enllà de tota aquesta ciència empacada i no posada en dubte que s’imparteix i s’ensenya a les universitat perquè intueix, sent, que hi ha un terme que és la Qualitat que no s’ensenya però que és el pilar capdal sobre el que gira totes les nostres impressions de bellesa, d’armonia, de sentit.
 
En les seves indagacions per anar a la recerca de la Qualitat se’n va llavors a la font de la cultura clàssica (Aristòtil, els discursos que Plató posa en boca de Sócrates) Vol, en essència, trobar el lligam, el nexe entre el món antic i el criteri de Qualitat (o areté, que vol dir en grec excel.lència)
 
El que em sorpren és que Fedro (el seu alter ego a la narració) vagi a veure de fonts clàssiques, o focalitzi tota la seva atenció allí, quan ell mateix assumeix que la Qualitat sempre ha estat en la història de la humanitat, des del seu origen, i per tant molt abans d’Aristòtil. Sorpren també tot l’inútil i estéril joc de paraules i de significats, la distinció que fa entre retòrica i dialèctica, extreta dels clàssics, que no porten enlloc, i on l’autor busca l’inefable en un intent destinat al fracàs. Si més no, ell mateix diu: “La felicitat i el bé no són termes objectius, no podem portar-los de manera científica. I des del moment que no són objectius, nomès existeixen en la nostra ment”
 
O sigui, que en definitiva, tots els criteris són subjectius, i per tant no es pot trobar mai cap objectivitat en termes com la Qualitat, que és el que ell busca desesperadament. I molt menys en la filosofía clàssica.
 
Potser, en definitiva, i fent cas al començament del títol d’aquest llibre (Zen…) tots els criteris que avui dia mantenim de l’herència aristotèlica són criteris limitadors, parcials i mentals, faria falta potser alguna altra cosa (precisament, la filosofía zen, on l’intel.lecte no és la base de l’experiència, on tot el pensament lineal i dicotòmic resta anul.lat per un altre tipus de concepció de la realitat més holística, més ampla, més “real”) I precisament aquest concepte de Zen està present en la idea que té Fedro de la Qualitat i que, de retruc, i encara que sigui de forma tangencial i no conceptualitzada, ens ho mostra durant tot el viatge que fa amb el seu fill en els principis que aplica a la conservació i manteniment de la seva moto.
 
Per això mateix, no deixa de ser sorprenent que l’autor no es decanti finalment per buscar els criteris de la seva obsesiva Qualitat en les fonts de la cultura japonesa-xinesa, més que en el món de les idees de Plató i la concepció aristotèlica, que presuposen ser la base de la nostra cultura, però que no passen de ser avui dia un joc buit de conceptes i paraules descontextualitzades que tenen la seva única raó de ser a les universitats, i que són del tot incapaços de definir conceptes com la bellesa, la integració, el sentiment d’unitat, la pau, l’armonia.
 

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada