dimecres, 26 de setembre del 2012

Carlo Collodi: Les aventures de Pinotxo

Me’n recordo, quan era molt xicotet, d’una de les advertències que la meva àvia (que ara només existeix en forma de record entranyable) em feia: “si dius mentides, et creixerà el nas com a Pinotxo” Jo llavors no sabia ben bé la font, l’origen d’aquesta frase contundent, ni el nom propi que anava lligat a un indesitjat canvi físic, però en el fons sabia que no m’ho deia seriosament, que segurament en cas de dir alguna enganyifa el nas em seguiria igual.

I, és curiós, com de vegades el món de la literatura va més enllà del pur àmbit filològic per a establir-se en l’àmbit popular i de cada dia. I a la meva àvia, com li va arribar aquesta frase? Llavors no existia l’autopista il·limitada d’informació en forma audiovisual que hi ha ara, la televisió disposava tan sols de dos canals i, a casa meva, fins l’any 1982 no varem tenir televisió en color. La meva infantesa, lluny de l’era d’internet, va transcorre en un aïllament cultural que només podia trencar-se visitant alguna biblioteca. I la meva pobra àvia, sense haver llegit mai un sol llibre en la seva vida, sense mirar ni tan sols la televisió, d’on ho treia això de Pinotxo, que és una obra d’un autor italià de finals del segle XIX?

No deixa, per això mateix, de ser realment màgic que algunes obres literàries vagin més enllà de les seves fronteres delimitades pel paper i s’acabin d’instaurar, salvant països, muntanyes, mars, en altres latituds molt separades geogràficament i que tenen un altre tipus de llenguatge.

El clàssic que Carlo Collodi va crear i que tan ha arribat a arrelar en l’imaginari popular, és en canvi un dels llibres amb un dels arguments més  desconeguts, més que res per la quantitat d’aventures que es succeeixen com en una muntanya russa a través d’una trama argumental que no dona treva i que aporta tot un carrusel accelerat de situacions, diàlegs i desenllaços que fan que la seva lectura sigui molt ràpida. Hi ha qui defineix Pinotxo com una obra amb un clar sentit moralitzant (el ninot de fusta exemplificaria tot allò que no han de fer els bons nans, començant per la desobediència als pares) Jo més aviat m’inclinaria a donar-li a aquest conte genial, simplement, la seva dimensió purament de conte, és a dir, del pur gust de contar una història on la imaginació i la invenció al servei de la paraula són l’autèntica raó de ser. Ja dic, és la meva opinió. I segurament, si fem una mica de zàping pel món virtual tan inexistent a la meva infantesa, trobarem interpretacions de tots colors i de tots gustos, com per exemple una que m’ha agradat especialment: “El conte de Pinotxo és la història de l’ànima humana en el seu viatge d’evolució espiritual” Preciós, encara que potser una mica pretenciós...

Sigui com sigui, constato un cop més que al meu nen interior li segueixen agradant les menges en forma de conte, he gaudit molt llegint Pinotxo i, és clar, el nas em segueix al mateix lloc, entre d’altres coses perquè no acostumo a dir mai cap mentida, no va amb mi...
 

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada