Què dir, pobre de
jo, davant d’una meravella literària com La
plaça del diamant, una novel·la meravellosament ben escrita amb aquelles
alenades d’emoció tan colpidores, amb aquell bon gust descriptiu pels detalls,
des de la sensibilitat en primera persona d’un personatge ja mític, la
Colometa.
Em succeeix molt cops que la part del cervell que predisposa
els gustos i el que et fa sentir còmode, em dicta de sobte un determinat
producte literari, per circumstàncies que no venen massa al cas però que en tot
cas malden per capbussar-me enmig d’ambientacions, decorats i personatges que
d’alguna forma coincideixen o sincronitzen amb la radiografia de les meves
expectatives del moment.
La plaça del diamant ja l’havia llegida fa molts anys, no
recordava gaire l’argument però sí que recordava el fet de que la seva lectura em va impactar
i em va delectar per l’exquisidesa d’un lèxic senzill però alhora molt evocador
i, sí, em va emocionar molt. I aquest cop, també. Prodigiós retrat social d’una Barcelona en els temps de la
Guerra Civil, amb totes les classes socials i els seus clarobscurs psicològics,
la odissea personal de la Colometa arrenca al lloc que dona títol a la narració
i arran de la coneixença que fa aquesta de joveneta amb el que serà el seu
marit, en Quimet, entestat en omplir la seva casa de més i més coloms i en un
egocentrisme que de casats sempre afectarà negativament la Natàlia, que així es
diu de nom de pila.
La protagonista és una dona submisa, a l’estil, d’altra
banda, de les normes socials i comportamentals del moment, i té un punt de
candidesa o d’innocència, acompanyat d’un món interior no intel·lectualitzat, que en l’exercici
expositiu que fa en primera persona arriba a esdevenir en moltes ocasions
realment commovedor. És senzilla, és detallista, és sensitiva, i això es deixa
traslluir en una prosa d’una potent càrrega emocional i molt subjectiva, que se
t’apega ja des del primer paràgraf.
Trobo força impactant, en el sinus de la història, el canvi
que la Natàlia va experimentant arran
totes les desgràcies que va vivint enmig de la pobresa, de la guerra, de la
incomprensió per part del seu marit, i que la duran a una metamorfosi interior
que ineluctablement la canviaran per dintre. Aquesta metamorfosi s’expressa d’una
forma molt intensa, molt visceral, com un tipus d’espiral in crescendo que la
porta a una situació límit (aquí l’autora empra un tipus de literatura que beu
de la tècnica d’associació lliure de paraules, són passatges realment impressionants)
La plaça del diamant és una novel·la extraordinàriament bona, i que malda
per ser rellegida molts cops, com tots els clàssics. De seguida connectes amb
el seu personatge (personatge, d’altra banda, molt allunyat de les heroïnes
tràgiques com Madame Bovary i Anna
Karennina, aquestes últimes amb un món interior molt més intel·lectualitzat i recargolat) L’obra desprèn,
com una dolça segona pell, tot un món sensitiu que observa la vida primer des
de la ingenuïtat i els petits detalls, i finalment des de les sensacions tan i
tan difícils de transmetre de que el temps ha passat per l’interior d’un, amb
la seva peculiar petjada anímica i emocional, canviant totes les expectatives i
mutilant per sempre la visió innocent i plenipotenciària de la vida.
Siguin quines siguin les vegades que es llegeixi, la novel·la més famosa de Mercè Rodoreda és tot un
plaer literari amb regust de clàssic de sempre i que també s'erigeix com una molt bona recomanació per aquestes dades nadalenques.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada