Un home de cinquanta anys, de
tornada cap a la seva pàtria (Itàlia) ens conta el seu dia a dia com a
jardiner, mesclant en aquest relat les seves vivències a l’Argentina en els
temps convulsos de la dictadura. Es tracta d’un relat sincer i sentit, allunyat
de tòpics, on la veu fa salts constants cap al passat que el narrador d’aquesta
història va viure enmig de la guerra, un passat que com una segona pell està
present sempre en la seva ment. La fatalitat farà que s’enamori d’una
prostituta i que fruit d’aquesta relació acabi havent-hi un
inevitable“ajustament de comptes”…
Llegir Erri de Luca és
tota una experiència on la paraula crea altres mons carregats de lirisme, de
poesia; mons ancorats en la quotidianitat, en les coses concretes, en la
sensitivitat d’un objecte, d’un subjecte, d’un arbre, d’una flor, d’un perfum,
d’un àpat de formatge acompanyat amb vi negre.
Estem parlant,
llavors, d’una mena de carpe diemconstant
on el que malda i pren força de debò és la veu interior amb present, la veu que
gaudeix de la realitat física, aquí i ara, la veu silenciada per la consciència
dels sentits, autèntics amos i senyors del bastiment d’un llarg poema en prosa
que l’autor italià ens perpetua en aquest Tres Cavalls.
I, el que són les coses,
potser en mans d’un altre escriptor això hagués esdevingut un exercici d’estil
pretenciós i advocat a la cursileria, però De Luca fa el miracle de fer creïble
i, sobretot, de donar-li una profunditat i fons a un relat que conmou,
precisament, per la seva simplicitat, per estar narrat com si diguessim a cor
obert i sense artificis. És, en definitiva, la veu interior que copsa una
realitat sensitiva com a sentit últim i com a finalitat d'esvandir la soledat;
tanmateix, és una veu que no defuig el destí o "fatalitat" que de
vegades ens venen des de fora, però que en tot cas malgrat les circumstàncies
és capaç de trobar sempre un punt d'ancoratge sòl.lid i inamovible en la
realitat.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada