L’avi de
cent anys que es va escapar per la finestra, del suec Jonas Jonasson,
m’ha semblat una novel·la
divertida, entretinguda i molt disparatada i per a res creïble des del punt de
vista argumental; però, és clar, és que estem llegint un relat en clau de farsa
on les sorpreses i les situacions rocambolesques aniran in crescendo a l’aixopluc del riu desbordant i il.limitat de la
imaginació. Que, en el cas d’aquest autor suec, res té que envejar a un altre
autor aplaudit de les terres del fred, el finlandès Arto Passilina, tots dos
especialistes en crear situacions i ambients recargolats i un tant surrealistes
i amb un toc d’humor entre àcid i macabre, a parts iguals. I, si es vol, es
podria comparar fins i tot aquesta obra a la gran novel.la del malograt John
Kennedy Toole, La conxorxa dels necis,
més que res per la facilitat que tenen els seus autors en crear “escenaris” embrollats
i plens de personatges al.lucinants que, com la plastilina, van modelant tot
tipus de situacions d’enredament i de comèdia. Ara bé, deixem aquí ben matitzat
que Ignatius Reallity no té ni el calatge moral ni la simplicitat i bona fe que
té Allan Karlson, el protagonista que ens ocupa en aquesta crítica…
Pel seu aniversari de segle de vida, Allan Karlson decideix escapar-se de la residència d’avis fent cap a l’estació d’autobusos desprès d’una fugida decidida i de no retorn. I mentre espera, precisament, l’arribada del seu autobús algú li encarrega la custòdia d’una maleta. I aquesta maleta (millor dit, els diners aplegats al seu interior) serà l’inici d’una esbojarrada història amb gànsters inclosos, de fugides i persecusions, amb tota una galeria de personatges estrambòtics i situacions no menys recargolades.
Paral.lelament als avatars de la fugida de l’ancià, la novel.la va intercalant episodis de la vida del seu protagonista i el seu periple al llarg del segle XX i a través de la seva vasta geografia, on coneixerà de retruc a molts líders mundials degut, en un principi, a una habilitat un tant estranya, com és la de ser especialiste en explosius. I no deixa de ser d’allò més suggerent i sorprenent, per això mateix, la portada del llibre, amb una foto d’un avi que du a la butxaca un cartutxo de dinamita…
M’ha semblat trovar-hi en aquests episodis els ecos retronants del bon soldat Svejk, anti-heroi de la literatura txeca creat per Jaroslav Hasek. I, sí, estaríem parlant d’uns personatges innocents en la seva puresa, que ni volen mesclar-se en la guerra (Svejk) ni en política (Karlson) perquè tots dos viuen llurs vides en un nivell de simplicitat i de coherència interior que s’estavella una vegada i una altra contra els clixés socials i les idees pre-establertes.
La caricatura, la sàtira que tan bé saben utilizar els mestres de la narrativa centroeuropea, també està present en aquesta novel.la delirant i esbojarrada a través de la qual pots gaudir de bona literatura sense grans pretensions, a no sigui la de passar unes hores amb el somriure als llavis acompanyant aquest original vell de cent anys que un dia decideix sortir per la finestra, i que per la seva proposta i característiques, és un llibre ideal per gaudir ara a l’agost. Sense presses. De periple en periple. Sense cap volada intel.lectual, com una suau i intrascendent brisa d’estiu.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada