dissabte, 20 d’octubre del 2012

Francisco López-Seivane: Coses que vaig aprendre d’Orient


No és nou, ni original. Els pensaments van i venen de persona a persona, com un mar amb onades recíproques, sempre ha sigut així. Des dels remots mars d’Orient  ja ens han arribat en infinites ocasions botelles de vidre plenes de missatges a dintre amb efluvis únics i peculiars de la seva filosofia; d’una filosofia que, es miri com es miri, ens ajuda sempre a l’hora de conduir-nos pel difícil art de viure, pobres occidentals egòlatres i egoistes.

Krisnamurti, Osho, Deepak Chopra, per dir alguns noms molt associats a aquest tipus de literatura divulgativa que beu sobretot de les cristal·lines fonts dels grans ismes: l’hinduisme, el budisme, el taoisme,  fonts mil·lenàries que, sigui quina sigui l’evolució de la Humanitat i les dreceres que prengui a partir de la present era del ciberespai, podran sempre apaivagar la set d’un coneixement més profund i autèntic. Com els grans clàssics en la literatura, que mai passen de moda. Com les grans qüestions, que sempre malden per una resposta determinada per a un moment específic, on no valen llavors i no satisfan de cap manera certes pròtesis hedonistes fabricades pels polítics o per la indústria publicitària i del consum.
I, com quasi tot en la vida, la dosificació i l’equilibri són la clau per a mantenir certa homeòstasi intel·lectual. Compte per això mateix amb la saturació, amb tot aquest farcell de conceptes i d’idees que, en el dia a dia, quasi mai aconseguim fidelitzar: una cosa és la teoria, que està molt bé, i l’altra és la pràctica d’aquesta teoria. I tot just aquí volia anar a parar.  Jo puc arribar des d’un punt de vista purament intel·lectual, per exemple, a la conclusió de que l’arrel (o una de les arrels) de la infelicitat és l’aferrament a les coses, però si en el dia a dia continuo reaccionant com si algú m’estigués atacant quan no està d’acord amb alguna idea meva, he après llavors molt poca cosa sobre l’aferrament: continuo de fet aferrat a les meves idees...
Coses que vaig aprendre d’Orient és un llibre que recull els conceptes clàssics de tota filosofia: Deu, el sentit religiós, el desig, l’amor, la saviesa, la llibertat, la felicitat, etc, oferint en tot moment una visió ampla i allunyada sempre del dogmatisme. Està molt ben escrit i és tot un plaer per la forma intel·ligent que té l’autor de presentar els conceptes amb la seva possible aplicació i reinterpretació dins el sinus de la nostra societat. Ja dic, ens ha arribat molts testimonis i llibres en forma d’assaig –per no dir les vastíssimes recopilacions que les diferents religions han anat fent dels seus textos fundacionals- però de tant en tant sempre va bé refrescar l’ànima amb tota aquesta munió de paraules que, bàsicament, ens parlen d’actituds enfront els esdeveniments, de valors genuïns, d’una forma de copsar i de codificar la realitat que desprès influeix de forma decisiva en la nostra adquisició de la paraula màgica que sempre ens sembla lluny de nosaltres, per unes o altres coses, com un vaixell – fantasma que sempre intuïm més enllà de la boira. La paraula màgica es diu autorealització.
Sigui com sigui, la lectura d’aquest assaig obert i constituït com un gran mosaic de conceptes, depara un gran plaer: és una obra d’un calatge intel·lectual considerable, de debò, aquí no hi ha palla supèrflua a l’estil de moltes obres d’autoajut totalment prescindibles i redundants pel que fa a tota una terminologia que, en realitat, està absolutament buida per dintre, sense sang ni consistència.
El corpus del llibre s’estructura en una primera part oberta als conceptes, com una mena de miscel·lània on s’analitza acuradament cada idea en forma de paraula. Segueix una curiosa segona part dedicada als cuitats ment - cos on l’autor proposa obertament certes mesures higièniques que en un moment donat ens poden anar bé; de forma un tant sorprenent, hi dedica un capítol als massatges, al desdejuni o al ioga, en un enfocament que he trobat força original (s’estirà més o menys d’acord amb els seus postulats –personalment, no penso practicar desdejuni per a copsar els avantatges que ell hi constata- però s’ha de reconèixer la seva valentia a expresar-ho i defensar-ho obertament. Desprès hi ha un capítol titulat “Sobre la seducció espiritual a la Nova Era”, destinat a desmuntar tot el negoci i frau que en nom de l’espiritualitat ens ha arribat (aquí l’autor explicita alguns casos fragants pel que fa a alguns gurús i el seu sistema d’engany al descobert, al cel obert com si diguessim) Els capítols que completen el llibre són un exercici magnífic de discerniment entre religió i engany, on les fronteres i la filiació dels textos sagrats són de vegades deformables com la plastilina així com les suposades pràctiques religioses amparades per la mateixa "divinitat". I, per acabar, un capítol que amb el nom de Pensaments, i amb l'estil aforístic tan característic de l'escola tradicional de filosofia,  recull algunes idees personals de l'autor.

Coses que vaig aprendre d’Orient és un assaig amb una marcada i acuradíssima voluntat literària que conté girs o expressions bellíssimes, molt properes a la poesia (sense, d’altra banda, i quan ho creu l’autor convenient, recorre a les últimes investigacions sigui en medicina, sigui en mecànica quàntica, sigui quin sigui l’àmbit, amb l’ànim de contrastar dades i conduir-les pacientment al terreny de la “veritat”) Són coses que, potser sí, en essència i fonamentalment, són importades d’Orient, però per damunt de tota filiació,  del cor humà, qui en última instància tindrà sempre la última paraula.
 
  
                                                            ..........................
 
 "Es podria dir que només hi ha una consciència que tot ho impregna, de la mateixa manera que només hi ha un sol que es reflecteix a la infinitat d’estanys, tolls i espills per tota la faç de la terra. El mateix ésser, la mateixa vida, la mateixa intel·ligència sembla brillar desigualment per arreu, segons sigui la superfície que el reflecteix. La ignorància consistiria en identificar-se amb el reflex del toll”
 
                                                             ...........................


“L’autèntic silenci no es només vocal, implica també la paralització de l’activitat mental. La paraula és l’expressió del pensament, però tots dos, verb i intel·lecte, han de claudicar per a que sobrevingui el silenci reparador que obre les portes de la veritat, aquell no-res prenyat de vida i d’eternitat, on resideixen de forma seminal totes les coses abans de manifestar-se”
                                         
                                    Francisco López-Seivane: “Coses que vaig aprendre d’Orient”

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada